Pierwszy pociąg z Chin pokonał prawie 9,5 tys. km i dotarł do Euroterminalu w Sławkowie. Kontenery i towary ze wschodu będą przeładowywane na pociągi i samochody, które dostarczą je do odbiorców w zachodniej i południowej Europie. We wtorek 7 stycznia br. odbyła się konferencja prezentująca pierwszy intermodalny pociąg z Chin. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele śląskiej KAS.
Pociąg z 45 kontenerami z Chin wyjechał 24 grudnia 2019 roku z miejscowości Xi'an, położonej w środkowej części kraju. Rankiem 5 stycznia 2020 roku pociąg wjechał na stację Hrubieszów LHS, na granicy polsko-ukraińskiej. Przejazd trasą kolejową przez Kazachstan, Rosję i Ukrainę do Sławkowa potrwał 12 dni. Pierwszym pociągiem dostarczone zostały urządzenia elektroniczne i maszyny gospodarcze. Sprzęt trafi nie tylko do Polski, ale i innych krajów Europy. Takich transportów w 2020 roku do Sławkowa trafi jeszcze kilkaset. We wtorek 7 stycznia br. odbyła się konferencja prezentująca pierwszy intermodalny pociąg z Chin. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Izby Administracji Skarbowej w Katowicach oraz Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach.
Euroterminal Sławków to nowoczesny terminal kontenerowy, obsługujący siatkę stałych połączeń kolejowych. Uruchomienie połączenia z Chin do Sławkowa to efekt kilku lat uzgodnień ze wschodnimi partnerami i inwestycji logistycznych. Euroterminal w Sławkowie jest najdalej na zachód wysuniętą linią szerokotorową w Europie.
- "W Sławkowie towary ze wschodu mogą być przeładowywane na pociągi i samochody, które dostarczą je do odbiorców w krajowych i europejskich. Towary zgłoszone do odprawy celnej odprawią funkcjonariusze KAS z Oddziału Celnego w Sławkowie" – poinformował podinsp. Adam Bigaj zastępca naczelnika Śląskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Katowicach.
Oddział Celny w Sławkowie to jednostka podlegająca pod Centrum Urzędowego Dokonywania Odpraw (CUDO) w Tychach. Organizacja odpraw przez Centrum Urzędowego Dokonywania Odpraw opiera się na innowacyjnych rozwiązaniach funkcjonujących w innych krajach Unii Europejskiej. Nowoczesny system odpraw znacząco skraca czas odprawy i ułatwia przedsiębiorcom dysponowanie towarem oraz oszczędza koszty związane z przedstawieniem towaru do kontroli celnej.
Taki model odpraw celnych sprawdzi się również w przypadku odpraw towarów dostarczanych kontenerami z Chin.