-
Pracownicy US w Chorzowie przeprowadzili czynności analityczne w związku ze złożonym wnioskiem przez spadkobierców zmarłego podatnika o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT (split payment).
-
Okazało się, że zmarły podatnik nie zaewidencjonował przychodu ze sprzedaży nieruchomości.
-
Do budżetu trafiło niemal 6 mln zł.
Pracownicy Urzędu Skarbowego w Chorzowie przeprowadzili czynności analityczne w związku ze złożonym wnioskiem przez spadkobierców zmarłego podatnika o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku VAT (split payment). Zrobili to by ustalić czy kwota z wniosku split payment ma odzwierciedlenie w deklarowanej przez podatnika sprzedaży. Okazało się, że są duże różnice w łącznej kwocie obrotu wynikającej z deklaracji VAT, a kwotą przychodu wykazaną w zeznaniu podatkowym PIT-36L.
Czynności sprawdzające wykazały, że zmarły podatnik nie zaewidencjonował przychodu wynikającego z faktury VAT dotyczącej sprzedaży nieruchomości na kwotę netto 25 mln zł, co skutkowało zaniżeniem podatku dochodowego od osób fizycznych.
W efekcie przeprowadzonych czynności sprawdzających, wszczęta została kontrola podatkowa, a następnie postępowanie podatkowe, co skutkowało wydaniem decyzji określających zobowiązanie podatkowe spadkodawcy. Spadkobiercy zmarłego podatnika zgodzili się z ustaleniami zawartymi w decyzji i wpłacili zaległość podatkową wraz z odsetkami w łącznej kwocie blisko 6 mln zł.
Split payment polega na tym, że płatność za towar lub usługę zostaje rozdzielona na kwotę netto i podatek VAT. Kwota podatku od towarów i usług trafia na odrębny rachunek VAT, z którego podatnik może opłacać tylko określone przepisami należności. Na wniosek podatnika środki te mogą zostać uwolnione przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
W przypadku śmierci podatnika, środki zgromadzone na jego rachunku VAT, dopiero na wniosek spadkobiercy mogą zostać uwolnione.