Podatnicy ubiegający się o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzającego stan zaległości składając wniosek powinni pamiętać, aby do wniosku dołączyć potwierdzenie poniesienia opłaty skarbowej na rachunek urzędu gminy/miasta właściwego ze względu na miejsce siedziby urzędu skarbowego.
Opłatę skarbową w wysokości 21 zł można uiścić nie tylko w punkcie kasowym urzędu skarbowego, ale również za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej, bądź w dowolnej placówce pocztowej, bankowej, czy innej instytucji płatniczej.
Na stronie internetowej urzędu skarbowego w zakładce organizacja/godziny urzędowania znaleźć można nazwę oraz adres jednostki zajmującej się obsługą kasową wybranego urzędu skarbowego.
Dowód dokonania opłaty skarbowej może mieć np. formę wydruku potwierdzającego dokonanie wpłaty.
Wniosku o wydanie zaświadczenia nie trzeba składać osobiście. Korzystając z portalu Biznes.gov.pl zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach (link otwiera nowe okno w serwisie zewnętrznym) wniosek można złożyć elektronicznie, nie wychodząc z domu. Do podpisania wniosku potrzebny jest profil zaufany lub podpis elektroniczny. W przypadku składania wniosku on-line do dokumentu można dołączyć skan lub zdjęcie potwierdzające poniesienie opłaty skarbowej.
Zaświadczenie zostanie wydane w terminie 7 dni. Urząd może przysłać dokument w formie elektronicznej lub przesyłką pocztową, o ile prośba taka zostanie zaznaczona we wniosku. Zaświadczenie można także odebrać osobiście w urzędzie.
Wzory wniosków o wydanie zaświadczeń dostępne są na stronach internetowych śląskich urzędów skarbowych w zakładce załatwianie spraw/jak załatwić sprawę w urzędzie/katalog usług.